czwartek, 20 marca 2014

ekologiczne elektrownie

Farmy fotowoltaiczne przyszłością ekologicznego pozyskiwania energii elektrycznej? Dobra alternatywa dla elektrowni wiatrowych? Czemu wiele mieszkańców się nie zgadza na ich budowę? Czym są takie farmy i jaka jest przyszłość tych elektrowni w Polsce.


źródło: grafika google

W trakcie nowo podjętego stażu w agencji wydawniczej natrafiłam na bardzo ciekawy artykuł dotyczący pomysłu na budowę farmy fotowoltaicznej. Brzmi trochę po chińsku – zwłaszcza dla kobiet? Kojarzycie mechanizm działania baterii słonecznej? Paneli słonecznych instalowanych na dachach nowoczesnych domów? No więc farma fotowoltaiczna to nic innego jak skupienie w jednym miejscu wielu urządzeń tego właśnie typu, które mają za zadanie zmienienie energię promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Czemu o tym mówię? Okazuje się, że planowana jest (ale najpewniej w dalekiej przyszłości) budowa takiej farmy w mojej okolicy (niejedyna w Polsce – kolejna miałaby być w woj. Małopolskim, w którym powstała pierwsza farma tego typu w Polsce). Postanowiłam więc nadrobić informacje dotyczące tego typu farm, ich zalet (ekologicznych) oraz wad (o ile takowe istnieją). Jedyne, jak na razie, elektrownie tego typu w Polsce znajdują się: jedna w gminie Wierzchosławice, druga w Czerniewicach (woj. Łódzkie). Elektrownia w Wierzchosławicach pokazuje, że największymi pozytywami takich farm jest poprawa jakości (czystości) powietrza oraz zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Co więcej ekonomia (co chwilę przewija się w moich postach, tych dotyczących ekologii, argument ekonomii, istnieje stereotyp, że to, co ekologiczne musi być droższe staramy się sprawdzić, czy oby na pewno za każdym razem ekologia = drożyzna), powstanie pierwszej farmy fotowoltaicznej kosztowało gminę Wierzchosławice 8,6 mln złotych (50% refundowane było ze środków Unii Europejskiej) natomiast roczny przychód z działania takiej elektrowni ma wynosić 7-8 mln rocznie (więc jak widać matematyka jest prosta, zainwestowane środki wracają do portfela po roku). Wszystko brzmi świetnie, dlaczego więc mieszkańcy sąsiednich miejscowości nie chcą zgodzić się na budowę takiej farmy (pomimo, że nie ruszyła nawet cała machina papierologii, zapytań, zezwoleń, załatwiania budżetu, walki o refundację po prostu pojawił się pomysł)? Moi sąsiedzi uważają, że budowa takiej farmy podniosą temperaturę o ok 20 stopni, co dziwne w okolicach Wierzchosławic, czy Czerniewic nic takiego nie miało miejsca. Słyszeliście cokolwiek o farmach fotowoltaicznych? Macie jakieś wypracowane stanowisko na ten temat? Ja dopiero wczytuję się w temat także moja wiedza jest czysto teoretyczna, fajnie więc byłoby się dowiedzieć czegoś konkretnego od kogoś, kto zna się na tym temacie bardziej niż ja :).

10 komentarzy:

  1. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem jak najbardziej jest to przyszłość i przede wszystkim również mamy możliwość pozyskiwania najtańszej energii. Dlatego długo się nie zastanawiając ja skontaktowałem się z firmą http://inovativ.pl/fotowoltaika-grodzisk-mazowiecki/ która bez większych problemów wykonała u mnie całą instalację. Teraz panele fotowoltaiczne spisują się znakomicie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli trwałość paneli fotowoltaicznych będzie coraz wyższa to na pewno jest to jedno z najlepszych rozwiązań. Tym bardziej, że kiedy chcemy budować dom to od razu warto pomyśleć na tym etapie o instalacjach fotowoltaicznych. Doskonale to opisano w https://pytanieodom.pl/jak-zaplanowac-budowe-domu-z-instalacja-fotowoltaiczna/ i ja się z tym zgadzam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jeszcze nie korzystam z takich rozwiązań ale myślę, że może kiedyś w przyszłości się na to zdecyduję. Teraz jestem zdania, że bardzo fajnie sprawdza się oferta https://poprostuenergia.pl/prad-dla-domu/ czyli możemy mieć tańszy prąd dla domu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie samo korzystanie z fotowoltaiki na pewno jest przyszłościowe. Ja również jakiś czas temu czytałam na stronie https://greenpolska.com/optymalizator-mocy-co-to-jest-w-fotowoltaice/ czym faktycznie jest optymalizator mocy w fotowoltaice.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jestem zdania, że jak najbardziej jest to bardzo fajne rozwiązanie i w sumie ja już także posiadam u siebie fotowoltaikę. Moim zdaniem bardzo ciekawie o samym audycie takiej instalacji napisano w https://www.srodowisko.pl/wiadomosci-i-komunikaty/jak-zrobic-audyt-instalacji-fotowoltaicznej-171318-10 i myślę, że warto jest go robić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Panele to super rozwiązanie. Jedna inwestycja i później mnóstwo oszczędności plus ekologia. Jeśli ktoś chce się dowiedzieć, co to jest fotowoltaika to polecam zerknąć tutaj https://nowiny24.pl/panele-sloneczne-to-codzienne-oszczednosci-przez-kolejne-30-lat/ar/c3-15344141 . Z pewnością na pewno skorzystacie sobie z tego wszystkiego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba można zauważyć, że są to rozwiązania dość popularne, ale również dobrze jest wiedzieć czy instalacje elektryczne w naszych domostwach pracują również dobrze. W każdym razie ja jak coś to dzwonię po elektryka https://elektryk-wroclaw.pl/oferta/ i myślę, że to jest właściwa opcja.

    OdpowiedzUsuń
  10. Każdy, kto miał kiedykolwiek problem z instalacją elektryczną, wie jak ważny jest dobry elektryk. Dlatego z pełnym przekonaniem polecam https://wzu-energpol.pl/. Ich doświadczenie, profesjonalizm oraz indywidualne podejście do klienta sprawiają, że można im zaufać w każdej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń